Kun ihminen tulee kuulluksi, hän tuntee olonsa arvostetuksi ja turvalliseksi. Johtamisen yksi tärkeimmistä taidoista on kuuntelemisen taito. Kuunteleminen vaatii sekä rohkeutta, että läsnäoloa. Pitää osata oikeasti kuunnella ja reagoida vaaditulla tavalla kuulemaansa. On sitten kyse asiakkaasta tai työyhteisöstä, menestyksen yksi suurimmista kulmakivistä on kuuntelemisen taito. Kun henkilöstönä tulemme kuulluksi, saamme perusturvallisuudentunteen täytettyä ja tunnemme olomme turvalliseksi ja arvostetuksi. Tämä tarkoittaa johtamisessa oikeanlaista nöyryyttä kuunnella, mitä asiakkaalla tai henkilöstöllä on sanottavaa. Ei ole savua ilman tulta, vaan kaikella on taustansa. Kuuntelemalla saamme ideoita ja suuntaa, joita emme olisi itse tulleet ajatelleeksikaan. Kuunteleminen on alku terveelle vuorovaikutukselle ja kuuntelemiseen tarvitaan läsnäoloa. Miten esimiehinä priorisoimme oman ajankäyttömme, jotta tiedämme mitä ympärillämme oikeasti tapahtuu. Kuuluuko aktiivinen kuuntelu johtajina arvoihimme ja sisäistämmekö ajatuksen, että yhdessä olemme kaikki.